Vážené dámy, vážení pánové,
při přijetí do nemocnice se Vás budeme ptát komu a v jakém rozsahu mohou být poskytovány informace o Vašem zdraví. Při této příležitosti můžete také stanovit osobu, která Vás může za určitých okolností zastoupit v udělení souhlasu s poskytováním zdravotních služeb. Pokud iniciativa k poskytnutí informací vychází od osob blízkých, je nutné dohodnout dopředu den a čas kdy se Vašim příbuzným bude věnovat ošetřující lékař, aby obě strany měly možnost ve svém rozvrhu vyhradit časovou rezervu a informace byly podávány bez rušivých momentů, časové tísně a byl prostor na případné dotazy a diskusi. Termín návštěvy k poskytnutí informací lze dohodnout i telefonicky nebo emailem.
Samostatnou kapitolou je telefonické poskytování informací o Vašem zdravotním stavu blízkým osobám. Upozorňujeme Vás, že takový způsob komunikace citlivých údajů je zdravotníky obecně považován za nebezpečný a snažíme se mu vyhnout. V případě závažných poruch zdraví informace po telefonu FN HK neposkytuje vůbec. Požadujeme alespoň první kontakt s blízkou osobou osobně, abychom si případně mohli ověřit totožnost (naše zákonné právo) z osobního dokladu s fotografií a vztah osoby k Vám, včetně Vámi uděleného povolení této osobě sdělovat informace o Vašem zdraví (pravidla stanovená zákonem). Pokud zjistíme, že tazatel takové informace od zdravotníků smí získat, domluvíme s ním heslo, kterým se při telefonátu bude jednoznačně identifikovat. Vás žádáme o spolupráci ve smyslu stanovení jedné, max. dvou kontaktních osob, které se budou telefonicky na Vaše zdraví ptát. Mějte porozumění se zdravotníky, kteří nemají časovou kapacitu komunikovat s rozsáhlým okruhem Vašich blízkých osob.
Zákon o zdravotních službách stanoví, že žádný zdravotník nemůže poskytovat zdravotní výkony a služby, ke kterým nedáte dopředu souhlas. Souhlas poskytujete písemně, ústně, nebo pouze tím, že na výzvu zdravotníka k součinnosti s ním spolupracujete. Bez Vašeho souhlasu Vám smíme poskytovat jen neodkladnou péči (nutná k záchraně života a odvrácení těžkého postižení zdraví), nebo ve výjimečných případech péči, která byla nařízena vnější autoritou (soud, hygienická služba).
V úvodu hospitalizace se můžete setkat s těmito typy písemných informovaných souhlasů (souhlas, ve kterém poučený pacient nebo jeho zákonný zástupce dává souhlas k určité situaci nebo proceduře):
Podle platných právních předpisů má pacient právo znát informace o svém zdraví a o plánované diagnostice a léčbě. V případě, že nechce tyto informace znát, má plné právo tyto informace od zdravotníků nepožadovat a nedostat je.
Právo na informace o Vašem zdravotním stavu mají pouze osoby Vámi určené a zapsané v dokumentu Rozhodnutí o zacházení s informacemi o zdravotním stavu. Tento dokument, jak je již výše zmíněno, budete se zdravotníky vyplňovat záhy po přijetí a v průběhu hospitalizace můžete v něm uvedené údaje měnit.
Seznam zdravotních služeb (výkonů), u kterých jednotlivá odborná pracoviště FN HK vyžadují písemný souhlas pacienta nebo jeho zákonného zástupce, je dostupný v sekci
O FAKULTNÍ NEMOCNICI>Pracoviště FN HK. V seznamu vyberete konkrétní kliniku, ústav nebo oddělení, otevřete jej a v záložce vlevo naleznete položku „Seznam informovaných souhlasů“.