Měli byste znát
Vážená paní, Vážený pane,
dokument, který právě čtete, je vnitřním řádem Fakultní nemocnice Hradec Králové (dále též „FN HK“ nebo „nemocnice“) vydaným v souladu se zákonemo zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zák. č. 372/2011 Sb.), v platném znění a obsahuje soubor nejdůležitějších informací a pokynů, Vašich práv, ale i povinností a omezení, se kterými se v průběhu hospitalizace ve Fakultní nemocnici Hradec Králové můžete setkat.
Pobyt na nemocničním lůžku je zpravidla spojen se zdravotním problémem takové povahy, jehož rozpoznání a léčba je ambulantní péčí neřešitelná, nebo řešitelná jen s velkými obtížemi. Pracovníci FN HK si tuto Vaši situaci uvědomují. Snaží se proto učinit Váš pobyt v nemocnici co nejméně zatěžující, přiměřeně dlouhý vzhledem k tíži onemocnění, úspěšný a bezpečný. Abychom všechny naše společné cíle mohli splnit, neobejdeme se bez Vaší aktivní spolupráce a ohleduplnosti.
Při pobytu v nemocnici se není možné vyhnout setkávání s ostatními pacienty z lůžkových oddělení nemocnice, ale i z ambulancí. Dovolujeme si Vás požádat, abyste se k sobě vzájemně chovali ohleduplně, aby Váš i jejich pobyt ve FN HK probíhal bez problémů a nebyl při zpětném hodnocení zbytečně zdrojem nepříjemných vzpomínek.
Poskytování zdravotních služeb se neobejde bez komunikace mezi pacienty, popř. jejich blízkými a jinými doprovázejícími osobami, a zdravotníky. Přestože předmětem komunikace jsou mnohdy závažná či citlivá témata, přestože pacienti jsou často stavem vlastního zdraví stresováni či jsou pod jiným tlakem, žádáme Vás, abyste při komunikaci a spolupráci se zdravotnickým personálem vystupovali vždy slušně a chovali se zdvořile. Berte, prosíme, ohledy na provozní
a personální podmínky jednotlivých pracovišť, které často zdravotníkům neumožňují věnovat
se Vám ihned po Vašem příchodu.
Upozorňujeme Vás, že projevy jakékoli slovní či fyzické agresivity mohou být důvodem pro odmítnutí poskytnutí zdravotní péče. Pacienti či jejich blízcí nebo jiné doprovázející osoby se nesmí při komunikaci se zdravotnickými pracovníky (či jiným personálem FN HK) dopouštět schválností, nesmí být vůči pracovníkům FN HK hrubí či vulgární, nesmí je slovně či jinak urážet či zesměšňovat nebo ponižovat a nesmí jim adresovat jakékoli výhrůžky.
Pacienti, jejich blízcí či jiné doprovázející osoby nesmí nadměrně rušit či obtěžovat jiné pacienty nebo jiné osoby, dopouštět se výtržností či jiného pohoršujícího chování, zároveň jsou povinni uposlechnout požadavků a pokynů zdravotnického personálu.
Vezměte, prosíme, na vědomí, že porušení některého z výše uvedených požadavků slušného a ohleduplného chování může vést k odmítnutí poskytnutí zdravotní péče či k ukončení jejího poskytování. V případě vzniku konfliktu, který nebude řešitelný smírnou cestou, jsou zdravotničtí pracovníci oprávněni přivolat strážní službu FN HK či příslušníky policie. Pokud pacient, jeho blízká osoba či jiná doprovázející osoba neuposlechnou výzvy a neodstraní své závadné chování, mohou být vykázáni či vyvedeni z areálu FN HK.
Při nástupu k hospitalizaci je nutné vzít na vědomí několik faktů, které jsou stanoveny právním řádem naší země. Nyní následuje přehled těch nejdůležitějších z nich:
- Na začátku hospitalizace od Vás budeme požadovat písemný informovaný souhlas s hospitalizací, protože jej vyžaduje zákon. Ale i poté Vás zdravotníci budou neustále informovat o další zamýšlené činnosti při poskytování zdravotních služeb a budou od Vás ve vybraných případech vyžadovat souhlas v písemné podobě.
- Žádný zdravotník Vám dle zákona nemůže poskytovat zdravotní služby, ke kterým nedáte dopředu souhlas! Souhlas poskytujete písemně, ústně, nebo mlčky, tedy pouze tím, že na výzvu zdravotníka k součinnosti s ním spolupracujete. Bez Vašeho souhlasu Vám můžeme poskytovat jen neodkladnou péči (nutná k záchraně života a odvrácení těžkého postižení zdraví), nebo ve výjimečných případech péči, která byla nařízena vnější autoritou (soud, hygienická služba). Při přijetí do nemocnice se Vás budeme ptát
na možnosti poskytování informací o Vašem zdraví. Při této příležitosti můžete stanovit osobu, která Vás může za určitých okolností zastoupit v udělení souhlasu s poskytováním zdravotních služeb. Tímto aktem je podpořeno právo Vaše anebo Vašich blízkých podílet se spolu s Vámi na poskytování zdravotní péče.
- Kliniky a oddělení FN HK slouží zároveň jako výuková základna nejčastěji pro posluchače Lékařské fakulty Univerzity Karlovy, Farmaceutické fakulty Univerzity Karlovy, Fakulty vojenského zdravotnictví Univerzity obrany Brno a studenty Střední zdravotnické školy a Vyšší zdravotnické školy v Hradci Králové, ale i z jiných středních a vysokých škol.
- Jestliže se setkáte s mladším pracovníkem na jakékoli pozici (lékař, sestra, apod.), který teprve získává zkušenosti a znalosti k budoucí samostatné práci, buďte si jisti, že pracuje pod dohledem zkušeného zdravotníka. Ten je s ním neustále v kontaktu, jeho práci a péči o Vás neustále konzultuje, kontroluje a hodnotí. Často je osobně při práci mladších zdravotníků přítomen, komentuje a radí. FN HK je fakultní nemocnicí a výukovou základnou pro široké spektrum zdravotnických profesí. Vezměte, prosím, na vědomí, že kontaktu se zdravotníky ve výcviku se v našem zařízení prakticky nemůžete vyhnout. Prosíme, mějte s nimi trpělivost, komunikujte a spolupracujte.
- Spektrum zdravotních služeb je při současné úrovni poznání velice široké. FN HK je smluvním zdravotnickým zařízením Vaší zdravotní pojišťovny. Je důležité vzít na vědomí, že naše nemocnice je zejména připravena poskytovat Vám zdravotní služby, které jsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění (dále jen „zdravotní pojištění“). Pokud budete požadovat, nebo bude potřeba poskytnout Vám zdravotní služby, které jsou z prostředků zdravotního pojištění hrazeny jen částečně, nebo vůbec, včas se o situaci dozvíte, dostanete úplné a podrobné informace včetně ceny, nabídneme Vám alternativní postupy. Postupovat pak budeme dle Vašeho rozhodnutí. Upozorňujeme Vás,
že v žádném případě nemáte právo domáhat se zdravotních služeb bez úplné úhrady
ze zdravotního pojištění na úkor FN HK.
- U hospitalizací zcela placených pacientem (např. na plastické chirurgii) je situace odlišná. Veškerá pravidla se naši klienti dozvědí ještě před přijetím na lůžko, a to včetně podrobností o platbě.
- Pokud v průběhu hospitalizace budete mít nějaké otázky, neváhejte se kdykoli zeptat našich zdravotnických profesionálů. Pokud nebudou znát odpověď hned, rádi Vám ji co nejrychleji zjistí.
- V případě, že si vyžádáte od jiného poskytovatele zdravotních služeb nebo jiného zdravotnického pracovníka konzultační služby - tzv. druhý názor – je ošetřující lékař ve FN HK povinen zajistit zpřístupnění informací vedených o Vašem zdravotním stavu ve zdravotnické dokumentaci, které jsou pro poskytnutí konzultačních služeb nezbytně nutné (pozor – poskytnutí informací se nemusí rovnat nahlížení do zdravotnické dokumentace, mohou být např. formou výpisu ze zdravotnické dokumentace). Na druhý názor jiného poskytovatele zdravotních služeb máte ze zákona právo, nemusíte se v žádném případě obávat o ohrožení poskytování zdravotních služeb ze strany FN HK. Výroba kopií zdravotnické dokumentace může být zpoplatněna podle ceníku, který je dostupný v nemocnici anebo na našich internetových stránkách.
Druhý názor můžete získat dvěma způsoby:
- na Vaši žádost Vás vybavíme kopií zdravotnické dokumentace a Vy ji dalšímu poskytovateli zdravotních služeb předáte osobně bez jakékoli účasti zaměstnanců FN HK.
- zprostředkujeme nahlížení jinému poskytovateli zdravotních služeb do Vaší zdravotnické dokumentace přímo ve FN HK. V této situaci musíte takového poskytovatele zdravotních služeb uvést (či doplnit) do seznamu osob s právem nahlížet do zdravotnické dokumentace, případně si pořizovat její kopie.