Pre-Hospital Trauma Life Support (PHTLS®) je kurz pro nelékaře, ale i lékaře pracující v přednemocniční péči, ve kterém získají teoretické znalosti a praktické dovednosti v akutní péči o poraněné pacienty. Informace, které jsou v kurzu probírány, jsou validovány na současnou úroveň poznání ve smyslu medicíny založené na důkazech. Na základě unifikace postupů o poraněné pacienty dochází ke zvyšování úrovně péče, její standardizaci. V návaznosti na kurz ATLS® (V České republice zaveden v květnu 2012) je prokázané snižování smrtnosti a snižování komplikací plynoucích z léčby, potažmo i nákladů na léčbu. V zemích, kde je PHTLS® (a ATLS®) dlouhodobě zavedeno, jsou tyto trendy potvrzeny. Kurz je licencován National Association of Emergency Medical Technicians (NAEMT) ve spolupráci s American College of Surgeons (ACS) a je nyní rozšířen ve více než 66 zemích světa, kde je nedílnou součástí doškolování a dalšího vzdělávání pracovníků záchranných služeb, ostatních složek IZS a členů armády. Je unikátním a jediným takto komplexním kurzem na světě ohledně přednemocniční péče o závažně poraněné pacienty.
Důležitost tohoto kurzu je dána velmi závažnou situací v incidenci úrazů v České republice. Rovněž dle údajů Světové zdravotnické organizace patří Česká republika mezi země s nejvyšší úmrtností na úrazy. Ve všech zemích, kde byl kurz zaveden, byl prokázán pozitivní efekt na snížení úmrtnosti. Toho lze dosáhnout standardizací péče za pomoci zlepšení praktických dovedností a teoretických znalostí nelékařů a lékařů záchranných služeb, systematickým přístupem a organizací týmové péče o závažně zraněné pacienty.
Kurz umožňuje účastníkům získat vědomosti a praktické dovednosti k urgentní péči o závažně poraněné pacienty. Po absolvování tohoto kurzu jsou účastníci schopni:
A. Posoudit fyziologii a kinematiku poranění.
B. Porozumět stavu pacienta. Rychle a přesně posoudit stav pacienta.
C. Určit priority léčby včetně všech dostupných možností transportních prostředků pro nejrychlejší možný odsun polytraumatizovaného pacienta do zdravotnického zařízení se schopností definitivní léčby v takzvané „zlaté hodině“.
D. Po zhodnocení stavu a potřeb traumatizovaného pacienta zvážit reálné možnosti dostupných zdravotnických zařízení a prostředků. Adekvátně pacienta zajistit k transportu a rozhodnout, zda stav vyžaduje stabilizaci v nejbližším možném zdravotnickém zařízení, nebo je pro pacienta benefitem urychlený transport do zdravotnického zařízení s možností definitivní léčby.
E. Zvýšit stupeň znalostí ve smyslu vyšetření a diagnostických dovedností.
F. Zvýšit svou výkonnost při posuzování a ošetřování pacienta s traumatem.
G. Vylepšit své konkrétní intervenční dovednosti při péči o traumatizovaného pacienta.
H. Rychle pacienta zajistit a léčit dle priorit.
I. Vždy přesně a rychle posoudit, zda se pacientovi dostává adekvátní léčby s ohledem na jeho aktuální zdravotní stav.
Teoretické znalosti a praktické dovednosti, které jsou náplní kurzu, jsou velmi dobře validovány na úrovni posledních poznatků. Kurz je koncipován ke zvládnutí dovedností nutných v rámci péče v takzvanné “zlaté periodě”. Nelékaři a lékaři se naučí včas rozpoznat a adekvátně k situaci léčit životohrožující a potenciálně životohrožující stavy závažně poraněných pacientů. Osvojit si takzvané “kritické přemýšlení” při zásazích v nepřehledných a nepříznivých podmínkách. Tímto je i snižován stres poskytovatelů přednemocniční péče poskytujících péči pod tlakem závažnosti stavu.
Konkrétně se nelékaři a lékaři učí následujícím praktickým dovednostem:
A. zásady primárního zajištění závažně poraněného pacient a správné určení priorit jeho léčby
B. zajistit dýchací cesty vzduchovodem, supraglotickými pomůckami a orotracheální intubací s asistovanou ventilací samorozpínacím vakem nebo přístrojem
C. aplikace a posouzení kvality ventilace použitím pulzní oximetrie a detekce CO2 ve vydechované směsi
D. krátkodobé zajištění dýchacích cest punkční krikotyreotomií jehlou a perkutánní transtracheální proudovou ventilací
E. včas rozpoznat pacienta v šoku, zjistit potenciální zdroje vnitřního krvácení a časný transport pacienta do zdravotnického zařízení s možností definitivní léčby
F. zajistit cévní a intraoseální vstup
G. provést dekompresi hrudníku katetrem
H. odhalit závažná poranění hrudníku a rozpoznat tamponádu srdeční
I. správně rozpoznat závažná poranění mozku a obličeje
J. správně rozpoznat poranění páteře a míchy včetně kompletní imobilizace páteře
K. správně rozpoznat a primárně ošetřit zlomeniny pánve a končetin
L. reálně posoudit situaci a vyhodnotit všechny možná nebezpečí v místě zásahu
M. základy bezpečného vyprošťování pacienta z dopravních prostředků
N. správně rozpoznat rozsah a hloubku popálenin (i inhalační trauma) a správně indikovat tekutinovou resuscitaci
O. ovládat rozdíly v péči o poraněné děti, těhotné ženy a geriatrické pacienty
P. organizace hromadných neštěstí – triage
Q. správné zhodnocení a řešení situací ze zdravotnického hlediska při možném použití zbraní hromadného ničení (nukleární, biologické, chemické, zápalné a výbušné) a teroristických útoků